Så ska du tänka med dina företagsbilder.

Ni ska få göra ett litet test. Ni ska utifrån det ni ser i bilderna nedan gissa vad personerna jobbar med. 

Bank&Finans
Skribent&Illustratör

Sjukgymnast
VD på ett byggföretag
VD på ett företag som vänder sig till skolväsendet

  BILD 1

BILD 1

  BILD 2

BILD 2

  BILD 3

BILD 3

  BILD 4

BILD 4

  BILD 5

BILD 5

 

 

Här kommer svaren

Bild nr 1 Bank&Finans
Bild nr 2 VD på ett byggföretag
Bild nr 3 VD på ett företag som vänder sig  till skolväsendet
Bild nr 4 Sjukgymnast
Bild nr 5 Skribent&Illustratör


Vi läser blixtsnabbt in små små detaljer i bilder utan att egentligen tänka på det. Vår hjärna har redan bestämt sig vad den tycker om bilden innan vi själva har bestämt oss. Om vi tillexempel tar bild nr 1. Om du gissade rätt på den bilden så vet du kanske inte nödvändigtvis varför du valde som du gjorde utan det bara kändes rätt. Det kan har varit kläderna som gjorde de valet men det kan också ha varit den lila listen i guld som försiktigt tittar fram nere i högra hörnet. Såg du  den eller var det din hjärna som registrerade den utan att du tänkte på det? 
Detaljerna skapar helheten och gör så att du bestämmer om bilden är trovärdig eller inte.

Om vi nu pratar om bild nr 5 så var listen ett medvetet val. Vi valde att ta rummet som bakgrund istället för en vit fond och vi valde att få ljuset så naturligt som möjligt för att väga upp den lite pråliga bakgrunden. Skulle vi valt ett hårdare ljus så skulle också företaget bli hårdare och inte lika lättillgängligt. Nu får betraktaren ett mjukare bemötande där bilden säger att "vi är duktiga och seriösa men är välkomnande och lyssnar på våra kunder". Vi försöker alltså få med företagets image in i bilderna så att bilderna bli en förlängd arm för den visuella identiteten. Det sitter i detaljerna. Därför är det viktigt att både bilderna på er personal men också imagebilderna på er hemsida andas företagets profil och värden. Även om vi vill få ut några "snabba" bilder på sociala medier är det viktigt att mottagaren kan få en känsla från vart bilden kommer innan de läser textraderna nedanför bilden. Har ni inget kännetecken, bildspråk som talar om att ni är ni kan era kunders hjärnor sålla bort informationen innan de själva ens är medvetna om det.

Måste bilderna vara tagna av en professionell fotograf bara för att få ut vårt budskap? Nej det behöver de absolut inte vara men det gäller att veta vart företaget ska lägga krutet. Vissa bilder är viktigare än andra. Frågan är hur ser era bilder ser ut idag och hur ni vill att de ska se ut i morgon.

Vad ska ni då tänka på med era företagsbilder? 

  • Vad jobbar jag på för företag och vad har vi för identitet och värdeord. 
  • Vilken dresscode har vi på företaget.
  • Ska bilden ha en bakgrund som kan härledas till de yrke jag vill representera. 
  • Ska vi sitta eller stå. Ska vi ha armarna i kors eller inte på bilderna.
  • Vad ska det vara för ljus. Naturligt eller i studio.
  • Ska vi titta in i kameran eller ska det kännas som bilden är tagen i stunden. 

Detta är några punkter som tål att tänkas på. 

Vill ni veta mer tveka inte att kontakta oss via mail eller telefon.
Mail: david@uniquetalents.se Tel: 0733522395 

 

Lathund för beställare

  • Vem skall fotograferas?
  • Vad ska bilderna förmedla? Vad ska bilden ha för känsla och uttryck? Vilka kläder? Strikt eller casual?
  • Hur ska bilden fotograferas? På kontoret, i studio, utomhus eller på location?
  • När ska fototillfället äga rum och när behöver bilderna vara klara för leverans?
  • Vilket ändamål har bilderna? Är det pressbilder, porträtt på intranätet, varumärkesbyggande bilder etc.? 

Är allting solklart eller vill ni bara få det löst? Kontakta oss så fixar vi det!